Jak vybírat pneumatiky
Výběr pneumatik není jednoduchou záležitostí. Pneumatiky jsou totiž jediným spojením vozidla s vozovkou a styčná plocha má rozměr o velikosti lidské dlaně. Na tom, jak je tato plocha účinná při brždění, aquaplaningu apod. závisí Vaše bezpečná jízda a někdy i zdraví.
Než začnete vybírat pneumatiky, měli by jste se zamyslet nad několika otázkami:
- kdy budu jezdit (zima, léto)
 - kde budu jezdit (dálnice, terén)
 - kolik prostředků můžu investovat (cena/výkon)
 
Při výběru pneumatik vycházejte z údajů uvedených ve velkém TP a podle rozměru disků, na které budete pneumatiky obouvat. Ty by samozřejmě měly odpovídat údajům v TP.
Základní termíny důležité pro správný výběr pneumatik:
Rozměry pneumatik - více zde...
- šířka - uváděna v milimetrech - šířka běhounu pneu
 - profil - profil je výška bočnice pneumatiky v mm
 - průměr - znamená průměr ráfku a je uváděn v palcích
 
Rychlostní index
Nosnostní index
Sezonnost
Konkrétní výběr pneumatik:
Nad čím přemýšlet při výběru pneumatiky:
- styl jízdy (klidný, agresivní)
 - průměrný počet km/rok
 - četnost jízd a délku jízd
 - rychlostní režim (průměr, rychle, velmi rychle)
 - typ a druh a technický stav vozidla
 
Dále je vhodné zvážit
zda zvolit druh pneu komfortní, které jsou měkčí, dobře tlumí nerovnosti vozovky, jsou tiché a mají vyšší kilometrový výkon, nebo pneu sportovní, které jsou tužší, ale s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Při agresivní jízdě a rychlých průjezdech zatáčkami, jsou hlučnější, mají nižší kilometrový výkon a nižší komfort jízdy.
Volba typu dezénu:
Symetrická pneumatika:
- používá se většinou na vozy nižší a střední třídy
 - dezén je symetrický, pozice na vozidle libovolná
 
Asymetrická pneumatika:
- určena pro vozy střední a vyšší kategorie vyráběná v komfortním i sportovním provedení
 - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější, dle rozlišení musí být takto na vozidlo namontována
 
Směrová pneumatika:
- určena pro střední a vyšší kategorie, vyráběna většinou v provedení sportovním
 - tyto pneumatiky mají šipku umístěnou na boku pneu, je to určený směr otáčení na vozidle
 - zajišťují velmi dobrý odvod vody, jsou ale hlučnější a dosahují nižších kilometrových výkonů.
 
